Σάββατο 26 Μαΐου 2018

Κόκκινο χαλί ή χάλι;


Κόκκινο χαλί ή χάλι; Την εβδομάδα που πέρασε γίναμε όλοι μάρτυρες ενός διαφημιστικού σποτ που προκάλεσε εντυπώσεις. 
Ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας και η επικοινωνιακή του ομάδα, θέλοντας προφανώς να ενημερώσουν τον ελληνικό λαό για τα σπουδαία του κατορθώματα στο διεθνές προσκήνιο, επέλεξαν να πρωταγωνιστήσει σε ένα σποτ που κυρίαρχο ρόλο παίζει το κόκκινο χαλί.
Ο συμβολισμός είναι ισχυρός. Κόκκινο χαλί σού στρώνουν όταν...
σε υπολογίζουν, όταν είσαι ευπρόσδεκτος και όταν είσαι ισχυρός. Τουλάχιστον έτσι φαίνεται να πιστεύει ο πρωθυπουργός. Το σποτ από επικοινωνιακής πλευράς είναι αρκετά στοχευμένο και καλοφτιαγμένο. Η αισιόδοξη μουσική, το βλέμμα ενός νέου και δυναμικού ηγέτη σε συνδυασμό με τα στιγμιότυπα ξένων ηγετών να υποδέχονται τον πρωθυπουργό, ταιριάζει με την αφήγηση της επανακτημένης αξιοπρέπειας και του σεβασμού. Το διαφαινόμενο (κατά Τσίπρα) τέλος των μνημονίων και η «απελευθέρωση» της χώρας από τα δεσμά των πάλαι ποτέ τοκογλύφων είναι ιδανική συγκυρία για την κυβέρνηση να περάσει αυτό το μήνυμα.
Ομως, όσο κι αν θέλει να κρυφτεί η κυβέρνηση (και η Αριστερά γενικότερα), δεν μπορεί να αποβάλει τις εγγενείς αντιθέσεις της. Ο ίδιος πρωθυπουργός ο οποίος σήμερα καυχιέται για την επάνοδο της χώρας, την επιστροφή της αισιοδοξίας και της αξιοπρέπειας χρησιμοποιεί ως μάρτυρες τους παγκόσμιους ηγέτες που μέχρι πρότινος προέβαλλε ως εχθρούς και εκμεταλλευτές. Για να πειστούν οι Ελληνες για τα καλά που μας έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας, καλούνται ως μάρτυρες υπεράσπισης οι (κατά τους ίδιους) θύτες της χρεοκοπίας.
Το δεύτερο αριστερό κατάλοιπο που προάγεται στο σποτάκι του πρωθυπουργού είναι οι ακατάσχετες υποσχέσεις. Δυστυχώς, ακόμα και μετά τόσα χρόνια κρίσης και «κυβίστησης», συνεχίζουμε με επικοινωνιακά μηνύματα τύπου «από τις θυσίες των πολλών, περνάμε στις ανάγκες, στο δίκιο των πολλών». Εχοντας ως ορίζοντα τις εκλογές, μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα βρει τρόπο να υποσχεθεί τα πάντα στους πάντες, για ακόμα μία φορά, προκειμένου να διατηρήσει την εξουσία. Οι ανάγκες και το δίκιο των πολλών είναι απλώς τα προεόρτια της επερχόμενης προεκλογικής εκστρατείας.
Τέλος, και επειδή Αριστερά χωρίς χυδαίο λαϊκισμό είναι δύσκολο να διατηρηθεί στην εξουσία, είχαμε και το κερασάκι στην τούρτα. Στα πρώτα πλάνα του σποτ διακρίνεται μία καθαρίστρια που με ηλεκτρική σκούπα καθαρίζει το κόκκινο χαλί που ύστερα από λίγο θα πατήσει ο πρωθυπουργός. Είναι μία κλασική τακτική των εν εξουσία λαϊκιστών αυτή. Η σκηνή έχει κάτι να πει σε όλους. Οι συντηρητικοί πολίτες θα δουν έναν ΣΥΡΙΖΑ που σέβεται τους θεσμούς και τιμά το αξίωμά του. Οι προοδευτικοί και αριστεροί ψηφοφόροι θα εντοπίσουν στις καθαρίστριες μία αναφορά στο αντιμνημονιακό σύμβολο αντίστασης. Οι υπόλοιποι απλώς θα αναρωτηθούμε πώς γίνεται κάτι τόσο κιτς να πήρε έγκριση από την αξιόλογη επικοινωνιακή ομάδα του πρωθυπουργού.
Βέβαια, τέτοια σποτάκια έχουμε δει αρκετές φορές. Το πρόβλημα είναι ότι τα βλέπουμε στη Ρωσία, στη Βενεζουέλα, στην Ουγγαρία και την Τουρκία. Στις χώρες δηλαδή που επιθυμούν να αποβάλουν τη φιλελεύθερη δημοκρατία και να την αντικαταστήσουν με κάποιας μορφής απολυταρχική δημοκρατία. 
Ας ελπίσουμε ότι ο πρωθυπουργός απλώς αντέγραψε την αισθητική του Πούτιν και του Ερντογάν και δεν σκοπεύει να τους μιμηθεί περαιτέρω.
*Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο της Τετάρτης 23 Μαΐου.

Του Αλέξανδρου Σκούρα

Δεν υπάρχουν σχόλια: