Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2013

Συνοπτική μελέτη της κορεατικής αγοράς κρασιού - Οι προοπτικές για τα ελληνικά κρασιά

Συνοπτική μελέτη της κορεατικής αγοράς κρασιού - Οι προοπτικές για τα ελληνικά κρασιά

Τα αλκοολούχα ποτά που καταναλίσκονται στη Ν. Κορέα είναι, κατά σειρά προτιμήσεως, κυρίως η μπύρα και το εθνικό ποτό των Νοτιοκορεατών το soju.

Τα τελευταία χρόνια έγινε πολύ δημοφιλές το Makoli, το οποίο είναι ένα είδος κρασιού από ρύζι. 
Γενικά πάντως οι Κορεάτες αγαπούν το αλκοόλ και η κατανάλωση οινοπνευματωδών είναι υψηλή.
Με την πάροδο όμως του χρόνου, επήλθαν αλλαγές στις συνήθειες του μέσου καταναλωτή, που συνοψίζονται ως εξής: ...
  • Κατανάλωση οινοπνευματωδών με ιδιαίτερη έμφαση, από πλευράς καταναλωτή, στη γεύση και το άρωμα.
  • Η νεώτερη είναι πολύ πιο εξοικειωμένη με την κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών δυτικού τύπου.
  • Κατανάλωση οινοπνευματωδών σε πιο λογικές ποσότητες σε παρέες ή σε οικογενειακό κύκλο.
Οι κυριότεροι καταναλωτές κρασιού είναι μεταξύ 20-30 ετών. Παλαιότερα οι γυναίκες απείχαν της καταναλώσεως οινοπνευματωδών. Εδώ και μερικά χρόνια όμως επεκράτησε η συνήθεια αυτή και στον γυναικείο πληθυσμό της Χώρας. Ιδιαίτερα στις σπουδάστριες, και τις γυναίκες που ζουν μόνες τους. Άλλωστε οι εγχώριες ποτοποιίες προωθούν στην αγορά προϊόντα με σχετικώς χαμηλή περιεκτικότητα σε οινόπνευμα.
Με την απελευθέρωση της αγοράς, οι εισαγωγές οινοπνευματωδών αυξήθηκαν ταχύτατα. Σ' αυτό συνετέλεσε και η μείωση των υψηλών δασμών, που παλαιότερα αποτελούσαν σοβαρό εμπόδιο.
Μετά τη συμφωνία ελευθέρων συναλλαγών με την Ευρωπαϊκή Ένωση, που άρχισε να εφαρμόζεται από τις 1/7/2011, ο δασμός με συντελεστή 15% για το κρασί καταργήθηκε. 
Όμως, το ίδιο ισχύει και για τις ΗΠΑ και τη Χιλή. Οπότε οι σημαντικότεροι ανταγωνιστές μας έχουν επίσης απαλλαγεί από δασμούς.
Για πολλά χρόνια τα κρασιά δεν ταίριαζαν στις γευστικές συνήθειες των Κορεατών, οι οποίοι είναι συνηθισμένοι σε "καυτερές" γεύσεις.
Με την πάροδο όμως του χρόνου και την εκδυτικοποίηση του τρόπου ζωής, τα κρασιά κατέστησαν περισσότερο δημοφιλή και άρχισαν να βρίσκουν τη θέση τους στην παραδοσιακή κουζίνα της Χώρας. 
Για παράδειγμα, τα κόκκινα κρασιά συνδυάζονται με Κορεάτικες "σπεσιαλιτέ" όπως bulgogi, kal bijjim και kallbigui, ενώ τα λευκά κρασιά με ψάρι, oden και namul.
Τη μεγαλύτερη κατανάλωση έχουν τα κόκκινα κρασιά και ακολουθούν τα λευκά και τα αφρώδη. Ποσοστό 40% των κρασιών καταναλώνεται με την ευκαιρία δύο μεγάλων εορταστικών εκδηλώσεων: Του Κινέζικου Νέου Έτους και του Chusok. Κατά τη διάρκεια την δύο αυτών εορτών, τα κρασιά διατίθενται σε συσκευασία 2-3 φιαλών για δώρα.
Εδώ και μερικά χρόνια οι περισσότερες εισαγωγές κόκκινων κρασιών προέρχονται από τη Γαλλία, τη Χιλή και την Ιταλία. Αντίστοιχα για τα λευκά οι περισσότερες εισαγωγές προέρχονται από τη Γαλλία τη Χιλή και τη Γερμανία. Η σημαντικότερη χώρα εισαγωγής αφρωδών κρασιών είναι η Γαλλία.
Τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση κρασιών αυξάνεται ταχύτατα, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλή σε σχέση αυτή της μπύρας και των παραδοσιακών κορεατικών ποτών. Η κατανάλωση ουίσκι είναι μεγαλύτερη από του κρασιού, αλλά δεν έχει αυξητική τάση.
Παρόλα αυτά, φαίνεται ότι πολλά πρέπει να γίνουν ακόμα στον τομέα ενημερώσεως του μέσου καταναλωτή για το κρασί. Ένα από τα κυριότερα εμπόδια περαιτέρω διαδόσεως του, είναι η έλλειψη γνώσεων, όχι μόνο των καταναλωτών, αλλά συχνά ακόμη και των επιφορτισμένων με την προώθηση του.

Κανάλια διανομής

Ασχέτως εάν πρόκειται για εγχώρια ή εισαγόμενα οινοπνευματώδη ποτά, οι πράκτορες χονδρικής πωλήσεως, οι αλυσίδες των supermarkets και οι εισαγωγείς-χονδρέμποροι, απαιτείται να έχουν άδεια χονδρικής πωλήσεως αλκοόλ. Μέσω αυτών των διαύλων, τα οινοπνευματώδη προϊόντα προωθούνται είτε σε σημεία κατανάλωσης, όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία, μπαρ κλπ., είτε σε σημεία λιανικής πώλησης, όπως supermarkets, κάβες, κλπ..
Αλκοολούχα ποτά διατίθενται σε:

  • Ειδικούς χώρους πολυκαταστημάτων ή supermarkets. Συχνά γίνονται εκδηλώσεις προώθησης, κατά τις οποίες προσφέρονται κρασιά δωρεάν στο κοινό για δοκιμή.
  • Καταστήματα – κάβες. Συνήθως το προϊόν που διατίθεται εδώ είναι μέσης ή χαμηλής ποιότητας.
  • Εκπτωτικά καταστήματα (Discount stores)
  • Πωλήσεις σε συνδρομητές
  • Ξενοδοχεία – καταστήματα. Στα ξενοδοχεία πωλούνται κρασιά καλής ποιότητας και γνωστών οίκων. Μεγάλο ποσοστό στην αγορά αυτή έχουν τα γαλλικά κρασιά, κυρίως τα "Appellations d'Origin Contrôlée" (σε φιάλες την 75cl). Στα λιγότερο ακριβά ξενοδοχεία πωλούνται κρασιά όχι γνωστής μάρκας και μάλιστα στο ποτήρι (by glass). Η διάθεση την κρασιών αυτών είναι όλο και περισσότερο διαδεδομένη, επειδή η τιμή τους είναι προσιτή. Λόγω της τιμής τους, τα Αυστραλιανά κρασιά, έχουν στους χώρους αυτούς, τη μεγαλύτερη κατανάλωση. Στα δυτικά εστιατόρια και στα ακριβά κορεατικά γίνεται σημαντική κατανάλωση κρασιού, που είναι συνήθως ποιοτικό. Τα τελευταία χρόνια διαδίδονται ταχέως και τα wine bars. Στη μεγάλη μάζα των κορεατικών εστιατορίων ή δεν υπάρχει καθόλου κρασί ή υπάρχουν μόνο ένα ή δυο φθηνά κρασιά. Τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια αγοράζουν τα οινοπνευματώδη προϊόντα από εισαγωγείς.
  • Καταστήματα ευκολίας (Convenience Stores). Πωλούν συνήθως ένα ή το πολύ δυο κρασιά πάρα πολύ χαμηλής ποιότητας και τιμής. Η χρησιμοποίηση τους, ως διαύλου προωθήσεως, θα ήταν δυνατό να βλάψει τη γενικότερη εικόνα του συγκεκριμένου αλκοολούχου προϊόντος.
  • Καταστήματα αδασμολόγητων ειδών (duty free). Διακρίνονται σε δημόσια και ιδιωτικά. Τα δημόσια καταστήματα απαντώνται στους λιμένες και στα διεθνή αεροδρόμια. Τα ιδιωτικά καταστήματα ευρίσκονται πλην Σεούλ (τα περισσότερα) και στις κυριότερες πόλεις της Ν. Κορέας. Η αγορά οιουδήποτε είδους από τα προαναφερόμενα καταστήματα αδασμολόγητων δεν συνεπάγεται ότι ο αγοραστής το παίρνει μαζί του. Είτε το παραλαμβάνει στο αεροδρόμιο (μετά τον εκτελωνισμό), ή το αποστέλλουν στην ιδιαίτερη πατρίδα του.
  • Αεροπορικές εταιρείες. Υπάρχουν δυο εταιρείες, η Korean Air (KAL) και η Asiana.
Οι εισαγωγές πραγματοποιούνται από ανεξάρτητες εταιρείες εξειδικευμένες στην εισαγωγή αλκοολούχων, τις αλυσίδες καταστημάτων και θυγατρικές των εγχώριων εταιρειών παραγωγής οινοπνευματωδών ποτών.
Τα τελευταία χρόνια οι αλυσίδες καταστημάτων αυξάνουν συνεχώς τις απευθείας εισαγωγές. Επειδή απαιτείται άδεια εισαγωγής, η αγορά μονοπωλείται από μικρό αριθμό επιχειρήσεων, ενώ υπάρχουν αρκετοί ενδιάμεσοι. Ως αποτέλεσμα τα περιθώρια κέρδους είναι υψηλά και η επιβάρυνση του καταναλωτή μεγάλη. Οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου απαγορεύονται αλλά σύντομα θα απελευθερωθούν.
Οι περισσότεροι εισαγωγείς επιθυμούν να είναι αποκλειστικοί αντιπρόσωποι.

Η διαδικασία εισαγωγής οινοπνευματωδών ποτών και κρασιού

Κατ' αρχάς απαιτείται άδεια εισαγωγής και διάθεσης οινοπνευματωδών ποτών. Προ του εκτελωνισμού, το προϊόν ελέγχεται για συστατικά που απαγορεύονται στην Κορέα. Εφόσον κριθεί κατάλληλο, και πάλι πριν τον εκτελωνισμό του, πρέπει να καταβληθούν οι δασμοί (καταργήθηκαν από την FTA).
Μετά τον εκτελωνισμό, η διανομή του προϊόντος γίνεται μέσω των εξουσιοδοτημένων χονδρεμπόρων ήτοι:

  • εκείνων που προωθούν αποκλειστικά εισαγόμενα οινοπνευματώδη
  • εκείνων που προωθούν γενικώς οινοπνευματώδη και
  • μεγάλων εταιρειών που διαθέτουν αλυσίδες πολυκαταστημάτων

Δασμοί και φόροι επί οινοπνευματωδών

Από τις 1/7/2011, ο δασμός στα ευρωπαϊκά κρασιά από 15% έγινε 0%, λόγω της Συμφωνίας Ελευθέρων Συναλλαγών με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Επίσης επιβάλλεται φόρος οινοπνεύματος 30% και φόρος παιδείας 10%. Ο ΦΠΑ είναι 10%.

Οι προοπτικές για τα ελληνικά κρασιά

Η Συμφωνία ελευθέρου εμπορίου δημιουργεί καινούργια δεδομένα για την είσοδο στην αγορά. Παρόλα αυτά, για τα ελληνικά κρασιά υπάρχει το πρόβλημα της κακής εικόνας της χώρας, λόγω των οικονομικών προβλημάτων μας, που δημιουργούν πολύ αρνητική προδιάθεση για επιχειρηματικές συνεργασίες με τα ελληνικές επιχειρήσεις.
Επίσης οι Κορεάτες δεν συνδέουν το κρασί με την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι θα ενδιαφέρονταν για αυτό, μόνο αν ήταν πολύ φθηνό, πράγμα που δεν συμβαίνει και το γνωρίζουν.
Σε επαφές του γραφείου ΟΕΥ Σεούλ με εισαγωγείς, το γενικό συμπέρασμα είναι ότι είναι πολύ απρόθυμοι να αγοράσουν ελληνικά κρασιά. Μερικοί έκαναν κάποιες σποραδικές εισαγωγές, τις οποίες δυσκολεύτηκαν να διαθέσουν.
Μετά το 2000 οι εισαγωγές αυξάνονται ταχέως, με εξαίρεση τη περίοδο της πρόσφατης παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Πηγή: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Σεούλ
Επιχειρώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: