Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Πρόταση για τις Αποκρατικοποιήσεις


Του Πέτρου Δούκα, πρώην υφυπουργού Οικονομικών 
Το πρόβλημα της Χώρας μας δεν είναι απλά να εξασφαλίσει κάποια παράταση στη διασωλήνωσή της και στη μιζέρια της. 
Και 5 χρόνια παράταση να μας δώσουν, πάλι ουραγοί, αναξιοκρατικοί, και αναποτελεσματικοί θα παραμείνουμε.
Το θέμα είναι πως να κάνουμε την Πατρίδα μας "τούρμπο", πρωτοπόρα, αποτελεσματική, αξιοκρατική, εύνομη! 
Πως να σπάσουμε τα συστήματα και τις αγκυλώσεις που ρίζωσαν γιά τα καλά εδώ και δεκαετίες...

Μία από τις μεταρρυθμίσεις είναι και ο περιορισμός της έκτασης και των ενασχολήσεων του κράτους μέσω των αποκρατικοποιήσεων. [Δεν θα ασχοληθώ με την ανούσια φιλολογία γιά τον αν μιλάμε για αποκρατικοποιήσεις, ή ιδιωτικοποιήσεις ή γιά "αξιοπόιηση της δημόσιας περιουσίας"].
Προτείνω την δωρεάν διανομή της δημόσιας περιουσίας σε όλους τους εργαζόμενους και τους πολίτες της Χώρας μας. Και πιό συγκεκριμμένα σε όσους υποβάλλουν δήλωση φόρου εισοδήματος.
Τρία χρόνια τώρα, δεν έχει γίνει καμιά άξια λόγου αποκρατικοποίηση. Λόγια, και πάλι λόγια, αλλά αποτέλεσμα μηδέν!
Αντί λοιπόν να καθόμαστε να συζητάμε χωρίς τέλος ποια είναι η πραγματική αξία κάθε ΔΕΚΟ, αν η πώληση αποτελεί "ξεπούλημα και προδοσία σε εξευτελιστικές τιμές, κλπ.", αν αυτοί που συμμετέχουν έχουν ύποπτη και αδιαφανή κομματική και πολιτική υποστήριξη, κ.ο.κ., και πως θα υλοποιηθεί με απόλυτη διαφάνεια ένα πρόγραμμα αποκρατικοποίησης, προτείνω με επεξεργασμένο σχέδιο δράσης...
α. να μετοχοποιηθούν όλες οι δημόσιες επιχειρήσεις και φορείς που έχουν εμπορικό αντικείμενο (όσες δεν έχουν ήδη μετοχοποιηθεί),
β. να εισαχθούν οι μετοχές τους με συνοπτικές διαδικασίες στο ΧΑΑ (είχα περάσει σχετικό νόμο το 1993),
γ. να μοιρασθούν οι μετοχές τους στα 11 εκατομμύρια ελλήνων που θα μπορούν ελεύθερα να τις διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο.
Δηλαδή, Τουριστικά Ακίνητα, Ολυμπιακά Ακίνητα, Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (αφού διασπαστεί σε 3-4 εταιρείες για να είναι πιο διαχειρίσημο το τεράστιο χαρτοφυλάκιό τους), 
Λιμάνια (ανά δέσμες 3 λιμανιών η κάθε μία δέσμη), 
Αεροδρόμια (ανά δέσμες 7 αεροδρομίων η κάθε μια δέσμη), 
Μετρό, Προαστιακός, Κρατικά Λαχεία, ΟΔΙΕ, Κεντρική Λαχαναγορά Αθηνων, Καζίνο Πάρνηθας, ΛΑΡΚΟ, κ.α., θα μπορούσαν να μετοχοποιηθόυν, να εισαχθούν οι μετοχές τους ο Χρηματιστήριο Αθηνών, με τις ειδικές διατάξεις που είχα περάσει με Νόμο το 1993, και να αποδοθούν κατευθείαν στους συμπολίτες μας.
Τυχόν μεγαλοεπενδυτές που θα ενδιαφερόντουσαν να επενδύσουν και να αποκτήσουν τον καταστατικό έλεγχο οποιασδήποτε από τις παραπάνω εταιρείες, θα απευθύνοντο κατευθείαν στους πολίτες μέσω του Χρηματιστηρίου και όχι σενυπουργούς που δεν έχουν την απαιτούμενη τεχνογνωσία, ή που δεν έχουν το θάρρος και την τόλμη να στηρίξουν την υπόθεση των αποκρατικοποιήσεων.
ΕΧΕΙ ΞΑΝΑΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ; Μα έτσι προχώρησε η ιδιωτικοποίηση στις σοβιετικού τύπου οικονομίες της Πολωνίας και της Τσεχοσλοβακίας. Και η Κυβέρνηση της Βρετανίας συζητάει να μοιράσει δωρεάν τις μετοχές των τραπεζών που απέκτησε το Δημόσιο κατά τη διάρκεια της κρίσης!
ΠΡΟΤΕΙΝΩ, όταν κάποιος πολίτης πουλήσει κάποιες από τις μετοχές του μέσω του Χρηματιστηρίου, το 30%-35% από αυτά που θα εισπράξει να φορολογείται ‘αυτοτελώς’ για να έχει και κάποιο σημαντικό όφελος το Δημόσιο και με αυτά τα χρήματα να επαναγοράσει όσο χρέος μπορεί....
ΟΦΕΛΗ: όταν όλοι αυτοί οι φορείς φύγουν από τον εναγκαλισμό του Δημοσίου και την κομματοκρατία, θα μπορέσουν να δουλέψουν με τρόπους σύγχρονους και αποτελεματικούς, θα αποκτήσουν νεύρο και δημιουργικότητα, θα προσελκύσουν νέα κεφάλαια, θα τονωθεί το Χρηματιστήριο, η οικονομική δραστηριότητα, κλπ.
Τα ίδια μπορεί να γίνουν και με τις μετοχές επιχειρήσεων που είναι ήδη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο: ΟΤΕ, Ελληνικά Πετρέλαια, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ.
Σε όλες τις περιπτώσεις, προφανώς θα υπάρχει ειδική μέριμνα, 
1. ώστε να μη διαταράσσεται η προσφορά της κοινωνικής υπηρεσίας όπου υφίσταται και 
2. οι εργαζομένοι σε κάθε επιχείρηση να μπορούν να αποκτήσουν το 10% της επιχείρησης εντελώς δωρεάν και ένα άλλο 10% σε προνομιακές τιμές. 

Συντάκτης: Πέτρος Δούκας

Δεν υπάρχουν σχόλια: