Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2009

Η άνοδος του "Homepreneur"


Του John Tozzi


Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις των ΗΠΑ έχουν την έδρα τους στο σπίτι. Οι εταιρείες αυτές συχνά θεωρούνται ως επιχειρήσεις για την ικανοποίηση ενός χόμπυ, αλλά μια νέα έρευνα δείχνει ότι αυτή η άποψη είναι λανθασμένη. Υπολογίζεται ότι 6,6 εκατομμύρια επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι παρέχουν τουλάχιστον το ήμισυ του εισοδήματος του νοικοκυριού στους ιδιοκτήτες τους.
Συνολικά, αυτοί οι "homepreneurs" απασχολούν έναν στους δέκα εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, και με πολλά κριτήρια είναι εξίσου ανταγωνιστικές με τους ομολόγους τους που δραστηριοποιούνται σε επαγγελματικούς χώρους.

Ρωτήστε τον Stephen Labuda, τον 35χρονο πρόεδρο της Agency3, μιας εταιρείας Web Development, την οποία διοικεί από το σπίτι του στο Cambridge, της Μασσαχουσέτης.
Ο πρώην προγραμματιστής της Deutsche Bank (DB), ξεκίνησε να φτιάχνει ιστοσελίδες ως δεύτερη δουλειά το 2003 και αυτό έγινε η κύρια δουλειά του τρία χρόνια αργότερα.
Τα έσοδα της Agency3 ανέρχονται σε εκατομμύρια, και ο Labuda πρόκειται να προσλάβει τον πέμπτο υπάλληλό του, ο οποίος θα εργάζεται εξ αποστάσεως, όπως και το υπόλοιπο προσωπικό του και η μεγάλη πλειοψηφία των εργολάβων που χρησιμοποιεί. "Δεν προτίθεμαι να ενοικιάσω χώρους γραφείων," λέει.

Μπορείτε να εντοπίσετε την άνοδο των επιχειρήσεων με έδρα το σπίτι στις πρώτες ημέρες της τηλεργασίας στη δεκαετία του 1980 και της μαζικής χρήσης του Διαδικτύου στη δεκαετία του 1990. Το Cloud Computing, η online συνεργασία, και τα smartphones έχουν επιταχύνει την τάση, και μια πρόσφατη έρευνα διευκρινίζει την οικονομική σημασία των εταιρειών όπως του Labuda. "Βλέπουμε όλο και περισσότερες επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι, που είναι πραγματικές επιχειρήσεις", λέει ο Steve King, ο οποίος συνέγραψε τη νέα έρευνα με τη σύζυγό του, Carolyn Ockels. (Το ζευγάρι διοικεί την Emergent Research, μια μικρή συμβουλευτική εταιρεία έρευνας, από το σπίτι τους στο Lafayette, Καλιφόρνια). Το ζευγάρι ανέλυσε στοιχεία της Απογραφής των ΗΠΑ και δεδομένα της Small Business Administration, μαζί με στοιχεία από το δείκτη Small Business Success, μια έρευνα 1.500 εταιρειών που χρηματοδοτήθηκε από την Network Solutions και το Robert H. Smith School of Business του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ.



Ευρεία αποδοχή

Μερικά πράγματα που βρήκαν: Το 43% των εταιρειών με έδρα το σπίτι που παρέχουν τουλάχιστον το ήμισυ των εισοδημάτων των νοικοκυριών των ιδιοκτητών είναι, σε γενικές γραμμές, μικρότερες από επιχειρήσεις που δεν έχουν έδρα το σπίτι.
Μόνο το 35% έχουν έσοδα πάνω από 125.000 δολάρια, σε σύγκριση με το 75% για επιχειρήσεις που δεν έχουν έδρα το σπίτι. Αλλά συναγωνίζονται άλλες μικρές επιχειρήσεις σε βασικές πτυχές της επιχειρηματικής δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε κεφάλαια, τα οφέλη για τους εργαζομένους, το μάρκετινγκ και την καινοτομία. Κατά μέσο όρο, έχουν δύο εργαζόμενους, συμπεριλαμβανομένων των ιδιοκτητών, και συνολικά απασχολούν περισσότερους από 13 εκατομμύρια άνθρωπους - περισσότερους, σημειώνει ο King, από επιχειρήσεις που υποστηρίζονται από Venture Capitals.
(Τέτοιες εταιρείες απασχολούσαν 12,1 εκατομμύρια άτομα το 2008, σύμφωνα με την National Venture Capital Association).

Σε ορισμένες από αυτές τις εταιρείες, οι δραστηριότητες συγκεντρώνονται στο σπίτι του ιδιοκτήτη. Άλλοι χρησιμοποιούν την κατοικία τους ως έδρα αλλά κάνουν την περισσότερη από την εργασία τους στα σπίτια ή γραφεία των πελατών. Οι εταιρείες με έδρα το σπίτι δεν εντοπίζονται σε λίγους τομείς, αλλά οι επιχειρηματικές και επαγγελματικές υπηρεσίες, οι κατασκευές, το λιανικό εμπόριο, και οι προσωπικές υπηρεσίες βρίσκονται στην κορυφή.

Υπάρχουν τάσεις που βρίσκονται πίσω από την ανάπτυξη σοβαρών εταιρειών με έδρα το σπίτι.
Πρώτον, η τεχνολογία έχει καταστήσει ευκολότερη την ίδρυση και λειτουργία μιας επιχείρησης από οπουδήποτε. Αλλά εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως υπήρξε μια αλλαγή της συνείδησης του επιχειρηματικού κόσμου να αναγνωρίσουν τέτοιες επιχειρήσεις ως σοβαρό εγχείρημα.

Ο Labuda έχει δει αυτή την αλλαγή στην Agency3.
“Όταν ξεκίνησα, πραγματικά αισθανόμουν υποχρεωμένος να ενοικιάσω ένα γραφείο. Ένιωθα πως προκειμένου να με πάρουν στα σοβαρά, θα έπρεπε να έχω ένα γραφείο στο οποίο θα μπορούσαν να έρχονται οι πελάτες μου,” λέει. Δεν είχε σημασία - οι πελάτες του δεν ήθελαν να τον επισκεφθούν.
Ο Labuda συναντά τους περισσότερους στις επιχειρήσεις τους ή σε καφετέριες. Χρησιμοποιεί επίσης on-demand χώρους γραφείου, όπου μπορεί να ενοικιάσει ένα δωμάτιο για συναντήσεις με την ώρα, αν χρειαστεί.



Το χαμηλότερο κόστος είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα


Τώρα, ο Labuda δεν θεωρεί πως το γεγονός ότι εργάζεται από το σπίτι του προκαλεί κακό στην αξιοπιστία της Agency3.
Αντίθετα, είναι κάτι που μπορεί να πουλήσει. “Aντανακλάται στην τιμολογιακή μας πολιτική ότι δεν έχουμε το ίδιο είδος του κόστους υποδομών και των σταθερών εξόδων που έχουν ορισμένοι από τους ανταγωνιστές μας,” λέει.

Πράγματι, το πιο προφανές οικονομικό όφελος για τους επιχειρηματίες που δουλεύουν από το σπίτι τους είναι το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.
Μια μελέτη της SBA του 2006 συνέκρινε τις επιστροφές από φόρους για τις ατομικές επιχειρήσεις που δηλώνουν τα έξοδα για το σπίτι-γραφείο με εκείνες που δηλώνουν το ενοίκιο για τον επαγγελματικό χώρο.
Βρήκε ότι οι επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι, κατά μέσο όρο, είχαν χαμηλότερες πωλήσεις και καθαρά κέρδη από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνταν σε επαγγελματικούς χώρους.
Αλλά οι κερδοφόρες επιχειρήσεις με βάση το σπίτι διατήρησαν ένα μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών εσόδων τους ως καθαρό εισόδημα: 36%, έναντι 21% για τους τις επιχειρήσεις σε επαγγελματικούς χώρους.


Ο King προβλέπει ότι καθώς οι μεγάλες εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν τις πάγιες δαπάνες τους από την εξωτερική ανάθεση επιχειρηματικών λειτουργιών, οι μικρές επιχειρήσεις με έδρα το σπίτι θα διαδραματίσουν ακόμη μεγαλύτερο ρόλο στην οικονομία. "Κατά τη διάρκεια των προσεχών 20 έως 30 ετών, μπορεί να δούμε το ποσοστό των ατόμων που είναι αυτοαπασχολούμενοι και δουλεύουν από το σπίτι τους ακόμα και να διπλασιαστεί," λέει.


Ο Tozzi καλύπτει τις μικρές επιχειρήσεις για το BusinessWeek.com.



Δεν υπάρχουν σχόλια: