Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2009

Και τώρα τι κάνουμε ως κυβέρνηση;

Αν υπάρχει κάτι που σε κάνει να τρέμεις με τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ είναι οι αλλαγές και οι πειραματισμοί που γίνονται με την πρώτη ημέρα.

Αλλαγές που φαντάζουν μεν θεαματικές αλλά ως πράξη ταιριάζουν μάλλον σε άλλες χώρες και όχι στην Ελλάδα που το ίσιο καταλήγει να γίνεται στραβό έστω και αν δεν το θέλουμε...



Θυμάστε, οι παλαιότεροι, το φέσι των περίπου 3 τρισ. δραχμών (τότε) που πλήρωσαν οι φορολογούμενοι για τον Οργανισμό Προβληματικών Επιχειρήσεων του ΠΑΣΟΚ με τους κρατικούς βιομηχάνους-αφισοκολλητές.
Θυμάστε ακόμη το χαντάκωμα της τότε ΕΤΒΑ για να σωθεί με «ενέσεις» το ναυπηγείο Σκαραμαγκά το αδιέξοδο του οποίου είναι δυστυχώς ορατό.


Και από το χθες στο σήμερα όπου η νέα κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ επιχειρεί, με το καλημέρα σας, θεαματικές αλλαγές και πειραματισμούς.


Τα υπερυπουργεία στον τομέα της οικονομίας και η πρόσληψη από την αγορά Γενικών και Ειδικών Γραμματέων συνθέτουν, μεταξύ των αλλαγών, μια, πράγματι πολύ ορθή, προσπάθεια να εκσυγχρονισθεί η δημόσια διοίκηση με λιγότερα υπουργεία και με αξιοκρατικές τοποθετήσεις.



Κανείς δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι αντίθετος σε αλλαγές τέτοιας μορφής που έχει ανάγκη η ελληνική πολιτεία για να ξεπεράσει το τέλμα.

Στην οικονομία όμως τα πράγματα, όπως καθημερινά αποδεικνύεται, δεν είναι έτσι αν έτσι νομίζουμε...

Και εδώ είναι που τρέμει κανείς.

Γιατί στην οικονομία όλα έπρεπε να γίνουν χθες.
Δεν έχουμε καιρό να χάσουμε ούτε μία ημέρα.
Στην οικονομία έχουμε και υποχρεωτικά συγκεκριμένη κατεύθυνση και επιβαλλόμενους στόχους και περιορισμένη δυνατότητα για να εντάξουμε προσωπικές επιλογές στην πολιτική μας.

Όλα αυτά σημαίνουν μονόδρομους ανοικτούς και για μεγάλες ταχύτητες.
Ο πρωτος μέγας μονόδρομος, που οδηγεί και στην αντιμετώπιση του τεράστιου προβλήματος της ανεργίας, είναι οι επενδύσεις.

Εάν δεν γίνουν επενδύσεις το πρόβλημα όχι μόνο δεν θα λυθεί αλλά θα πάρει διαστάσεις κοινωνικής έκρηξης.


Γιατί η κυβέρνηση δεν θα έχει τι να απαντήσει αν την ρωτήσουν οι άνεργοι πως χάθηκαν τα τεράστια περιθώρια για επενδύσεις στην Ελλάδα και τι έγιναν οι επενδυτές που ήταν έτοιμοι να βάλουν κεφάλαια στις προσφερόμενες επενδυτικές ευκαιρίες.

Ας δούμε, ως παράδειγμα, στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας όπου το ενδιαφέρον που έχει ήδη εκδηλωθεί δείχνει ότι οι επενδύσεις μπορούν να φθάσουν μέχρι τα 3 δισ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή όμως λιμνάζουν στα συρτάρια των αρμοδίων 1.200 τουλάχιστον αιτήσεις για αδειοδοτήσεις που δεν προχωρούν λόγω γραφειοκρατίας και της ασάφειας της νομοθεσίας.
Αποτέλεσμα είναι να φλερτάρει ήδη με την μετανάστευση ένα μεγάλο μέρος των ενδιαφερομένων επενδυτών.

Οι επενδυτές της ενέργειας λένε ακόμη ότι αν γίνει πραγματική απελευθέρωση στην αγορά ενέργειας, φυσικού αερίου, με συνεργασίες του δημοσίου οι επενδύσεις που θα γίνουν θα λύσουν πολλά προβλήματα.

Ακόμη και στην αγορά καυσίμων υπάρχουν έτοιμες επενδύσεις αν ξεκαθαρίσουν οι κανόνες του παιχνιδιού και μπει φραγμός στο λαθρεμπόριο που αλλοιώνει τον ανταγωνισμό με τα γνωστά φαινόμενα αισχροκέρδειας.
Στην μεταποίηση δε, παρά τα φαινόμενα, υπάρχει ακόμη κλίμα δράσης.
Αν και εκεί ξεκαθαρίσει το σύστημα κινήτρων και κυρίως το φορολογικό και εργασιακό περιβάλλον.

Το άνοιγμα των επαγγελμάτων αλλά και των αγορών στις μεταφορές, τα λιμάνια, στο υπέδαφος θα δώσουν σημαντικές διαστάσεις στην όλη προσπάθεια.

Όλα αυτά όμως που έπρεπε ήδη να γίνουν χθες και δεν έγιναν λόγω της ανικανότητας της προηγούμενης κυβέρνησης δεν αφήνουν περιθώρια για νέες μελέτες και πολιτικές επιλογές.


Απαιτείται κυβερνητική ετοιμότητα.

Η κυβέρνηση όμως λόγω των μεταβολών και των καινοτομιών πρέπει έχει να μοιράσει αρμοδιότητες στα νέα οικονομικά υπουργεία.
Έχει να καθορίσει ποιος κάνει τι σε κάθε υπουργείο. Ποιος (μιας και μιλάμε για ενέργεια), θα έχει το δεύτερο χέρι στην ΔΕΗ όσο η ΓΕΝΟΠ θα έχει το πρώτο χέρι για την ενεργειακή πολιτική.
Γιατί αν δεν ξεκαθαρίσει η επενδυτική και η τιμολογιακή πολιτική στην ΔΕΗ και στην ΔΕΠΑ ούτε επενδύσεις θα γίνουν ούτε τα επενδυτικά σχέδια θα αξιοποιηθούν.

Ποιος, ακόμη, θα βάλει τάξη στην αγορά καυσίμων τώρα που πήρε πάλι φόρα το λαθρεμπόριο με το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.

Νομίζετε ότι το κύκλωμα λαθρεμπορίας θα περιμένει το νέο σχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση;
Πότε, λοιπόν, θα ενημερωθούν οι νέοι μάνατζερ που θα αναλάβουν τις θέσεις Γενικών Γραμματέων;
Η αγορά δεν μπορεί να περιμένει να ενημερωθούν και να κατανοήσουν αντικείμενο και πολιτική.
Δεν μπορεί να περιμένει να αποφασισθεί πως θα περνάει η πολιτική βούληση στα ανώτερα, τα μεσαία και τα κατώτερα κλιμάκια.

Οπότε ας αφήσουμε τις μεγάλες μεταβολές να εξελίσσονται ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα λειτουργήσουν και ίσως εκσυγχρονισθεί η δημόσια διοίκηση.

Ταυτόχρονα όμως ας καθίσει και η κυβέρνηση, σε επίπεδο υπουργών με επικεφαλής τον συντονιστή αντιπρόεδρο κ. Θ. Πάγκαλο, που ξέρει πολύ καλά και την πιάτσα προκειμένου να προχωρήσουν τουλάχιστον αυτά που έπρεπε να γίνουν χθες.

Γιατί αν η κυβέρνηση περιμένει να κάνει πολιτική αφού δουλέψουν οι νέες αρμοδιότητες και μάθουν το μάθημά τους οι νέοι Γενικοί και Ειδικοί Γραμματείς το τρένο θα φύγει και η οικονομία θα χάσει και το τελευταίο βαγόνι.
Του Γιώργου Κράλογλου


Δεν υπάρχουν σχόλια: