Σάββατο 11 Απριλίου 2009

1989-2009:Ιδιωτική τηλεόραση στην Ελλάδα.

Από τη Ρούλα Κορομηλά στην...Πετρούλα του καιρού.

Άρθρο του φίλου-αναγνώστη
"Strange Attractor".

Με αφορμή την καταιγιστική “Petroula mania” που κατέλαβε εξαπίνης την ταλαίπωρη κοινωνία μας και ξετρέλανε τον κάθε νεοέλληνα homo teleopticus, έχω να παραθέσω μερικές σκόρπιες σκέψεις μου.
Από συστάσεως και λειτουργίας των ιδιωτικών καναλιών (1989) στην Ελλάδα, πρωτοεμφανίσθηκαν και τα φαινόμενα του sensationalism και του trash tv που από καιρό ευδοκιμούσαν εις την εσπερίαν αλλά εμείς αγνοούσαμε όντας συντονισμένοι στην ΥΕΝΕΔ
Ως άλλοι νεόπλουτοι λοιπόν, αρπάξαμε από τα μαλλιά την νέα αυτή μόδα και την φέραμε στα όριά της. Την εξαντλήσαμε.
Σαράντα τηλεοπτικά κανάλια η Νέα Υόρκη των 15 εκατ. κατοίκων; Εκατό η Ελλάδα των 11…. Έντονες πολιτικές συζητήσεις στο CNN; Δεκάδες «ομιλούσες και ωρυόμενες κεφαλές» στα παράθυρα εμείς κ.ο.κ.
Ο σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των καναλιών επόμενο ήταν να οδηγήσει σε υπερβολές αλλά και «απρέπειες». Έτσι στα χρόνια που μεσολάβησαν είδαμε σέξυ οδοντίατρους με στριγκ, σχεδιαστές μόδας με έφεση στα «σουσέλ», τραγουδίστριες που σέρνονται ημίγυμνες στο πάτωμα αναδεικνύοντας έτσι την …φωνή τους και άλλες πολλές παρόμοιες φρουτοειδείς καταστάσεις..
Το γεγονός ύπαρξης αυτής της τηλεοπτικής σαβούρας από μόνο του δεν είναι απαραίτητα κακό. Γίνεται όμως κοινωνικά επικίνδυνο όταν βλέπουμε μια ολόκληρη γενιά νέων μας που έχουν γαλουχηθεί με Ρούλα Κορομηλά και τα υπόλοιπα πρωινάδικα και μεσημεριανάδικα , αυτούς δηλαδή που ενηλικιώθηκαν με «Τατιανιές» και «πακέτα», να έχουν καταντήσει «κοινωνικά ζόμπι». Οι απαντήσεις τύπου «Ο Γλέτσος σήκωσε τη σημαία στην Ακρόπολη στη κατοχή των Τούρκων» νομίζω ότι τα περιγράφει όλα. Αυτά τα...
παιδιά σήμερα ψηφίζουν και όχι μόνο…. Και όταν μεγαλώνουν με παρέα και ινδάλματα τις γλάστρες που χορεύουν τσιφτετέλια 9 η ώρα το πρωί φορώντας μόνο τα εσώρουχά τους, ε τότε επόμενο είναι να έχουμε και ανάλογη εκπροσώπηση και στη Βουλή….
Τώρα λοιπόν και εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, αγροτικών κινητοποιήσεων, ανεργίας και γενικής αβεβαιότητας για το μέλλον, βλέπουμε να αναδεικνύεται ως κυρίαρχο πρόσωπο της επικαιρότητας η «μετεωρολόγος» Πετρούλα της οποίας η μοναδικότητα είναι ότι παρουσιάζει το δελτίο καιρού σε κανάλι ωσάν να βρίσκεται σε κατάσταση μόνιμης ωορρηξίας. Δεν φταίει όμως ούτε η Πετρούλα αλλά ούτε και οι γονείς της για το κατάντημά αυτό. Φταίνε κάποιοι ιθύνοντες στα ΜΜΕ οι οποίοι πλασάρουν σεξοκαταστάσεις και σκανδαλιές στο κοινό προκειμένου να πιάσουν νούμερα τηλεθέασης. Και σε δεύτερη φάση πετυχαίνουν (άθελα τους ή μη) να αλλάξουν προς το κατώτερο, το μερίδιο προσοχής του κοινού το οποίο ήδη μπουχτισμένο από πληροφόρηση, έχοντας να διαλέξει μεταξύ μιας «σοβαρής είδησης» ή αυτής περί Πετρούλας, επόμενο είναι να επιλέξει την πιο ελαφριά.
Μπαίνουν λοιπόν στην άκρη οι όποιοι προβληματισμοί και οι όποιες αμφισβητήσεις και το αποτέλεσμα είναι ευνοικό για όλους. Τα ΜΜΕ τσιμπάνε τηλεθέαση. Οι διαφημιστές πουλάνε προιόντα. Ο κόσμος χαλαρώνει φαντασιώνοντας με την Πετρούλα. Οι κυβερνώντες χαίρονται διότι δεν βλέπουν αντιδράσεις στις αντιλαικές πολιτικές τους. Η Πετρούλα πραγματοποιεί το όνειρό της. Δεκάδες χιλιάδες «εν δυνάμει Πετρούλες» απονευρώνονται και τέλος τα πραγματικά αφεντικά του τόπου μας (βλ. εργολάβους κ.ά) ακονίζουν τα πηρούνια τους όπως έκαναν ανέκαθεν και μάλιστα χωρίς αντίσταση.
Και εμείς; Εμείς συντονιζόμαστε στον Χαρδαβέλλα και περιμένουμε την περιβόητη ομάδα «Ε» να φάει τους εχθρούς μας
Οι οποίοι εχθροί μας όμως μας έχουν φάει προ πολλού, έχουν χωνέψει και τώρα φτύνουν τα κουκούτσια...

Δεν υπάρχουν σχόλια: